Op 22 juli hebben we in de kerk afscheid genomen van een bijzondere, lieve, belangstellende en gezellige vrouw; Riet Veldman – Overtoom. Ze is in 1939 geboren in een boerderij in Heerhugowaard-Noord. Riet was de vijfde in een rij van zeven kinderen. Na de lagere school ging ze naar de naaischool in Heerhugowaard. Ze leerde Marcel Veldman kennen, haar grote liefde. Eind september dit jaar zouden ze hun 65-jarig huwelijk vieren.
Er kwamen twee kinderen; Jan en Marian. Rond 1970 ging het jonge gezin wonen in een bungalow aan de Dr. Lohmanstraat, en 16 jaar later in de zelfgebouwde woning op het perceel ernaast. Hier heeft Riet tot haar overlijden gewoond. Een huis met een prachtige bloementuin. Die tuin was haar grote passie en trots. Ze zal er heel wat uren in gewerkt hebben.
Wat was ze gelukkig toen er kleinkinderen en achterkleinkinderen kwamen. Ze heeft ongelofelijk van ze genoten en dat is zeker wederzijds.
Riet heeft gewerkt bij Stomerij Martin en later bij Lukens Textiel. Ze vertelde graag over alle mooie momenten die ze daar meegemaakt heeft. Ook werkte ze jarenlang bij Mulder Obdam waar ze de kantoren schoonmaakte en huizen voordat deze werden opgeleverd.
Haar kinderen vertelden dat Riet een fantastische moeder was. En haar kleinkinderen hebben prachtige herinneringen aan hun oma. Ze was ook echt een gezelligheidsmens en deed overal graag aan mee, was altijd in voor een lolletje en ze hield van vakantie, carnaval en klaverjassen.
Riet was ontzettend creatief; zo maakte ze heel veel kleding voor zichzelf, maar ook voor haar kinderen, kleinkinderen en vrienden. Ze schilderde graag; het huis hangt vol met originele
‘R. Veldman’-kunst, en ze deed aan ‘diamond-painting’. Haar laatste kunstwerk heeft ze helaas niet meer af kunnen maken.
Een aantal jaar geleden kreeg Riet een zeldzame beenmergziekte, die uiteindelijk niet meer te behandelen bleek. Doordat ze ook leed aan Alzheimer, had ze er zelf geen besef van dat ze zou gaan overlijden, ze bleef tot het laatst positief en blij. Op 16 juli is Riet, thuis rustig en vredig overleden.
Haar zoon Jan las het In Memoriam voor in de kerk, hij sloot af met: ‘Gelukkig stopt liefde niet waar het leven eindigt.’ En zo is het: de liefde voor Riet blijft altijd bestaan en haar liefde voor Marcel en haar gezin blijft altijd voelbaar.
Rust zacht, lieve Riet!

Hanneke Ocheda-Stoetzer