Als u dit leest is het Nederlands elftal een ronde verder en staat de volgende wedstrijd op stapel. Haalt Nederland de finale? Misschien! En komt er dan ook weer een Oranjemis? Nee, dat niet. Dat was een spontaan idee van pastor Paul en ik moet niet proberen dat nog eens dunnetjes over te doen. Maar bovendien… Ik heb er geen behoefte aan om door allerlei mensen in binnen- en buitenland hinderlijk op internet te worden gevolgd en ik wil hier graag nog een tijdje blijven. De schorsing die pastor Paul aan zijn broek kreeg, twee maanden naar de abdij van Egmond, daartegen zou ik geen bezwaar hebben. Toen ik uit mijn geboorteplaats Egmond naar Obdam vertrok zeiden de Egmondse parochianen al: Bert, je weet wat je doen moet als je voor twee maanden terug naar Egmond wil! Ja, ik weet het, maar ik doe het niet. Het bevalt me hier veel te goed.

Het scheelde trouwens maar weinig of ik had toch weg gemoeten. In Medemblik zocht men naar een pastoor. Ik had niet gesolliciteerd, maar kwam toch voor die functie in beeld. Pastor Álvaro zag het helemaal zitten. Pastoor van Medemblik worden en daar gaan wonen, dat zou toch een promotie voor mij zijn. Maar dan moest ik wel het één en ander blijven doen in regio De Waterkant, vond hij, want hij wilde me hier nog niet kwijt.

Gelukkig is er uiteindelijk gekozen voor een andere oplossing. Pastor Álvaro, pastor Josué en ik worden wel benoemd voor Medemblik, maar blijven ook benoemd in regio De Waterkant. Wij blijven dus de parochies in deze regio bedienen, maar gaan ook naar Medemblik, Wervershoof, Onderdijk en Andijk. De kerken van Wervershoof, Onderdijk en Andijk zijn al min of meer gesloten. De kerk van Medemblik is de hoofdkerk van dit gebied en daar zullen we dan ook het vaakst naar toe gaan. Dat doen we vanuit onze huidige woonplaatsen: Álvaro en Josué vanuit Nibbixwoud en ik dus vanuit Obdam.

Het wordt er voor mij niet makkelijker op, omdat ik regelmatig in Medemblik zal moeten zijn en minder vaak zal kunnen voorgaan in de Sint Victorkerk, maar ik hoef in elk geval niet te verhuizen. Dat zou voor mij een ramp zijn geweest. Hier ben ik gewend en er zijn veel vrijwilligers die mij helpen met van alles en nog wat. Hoe zal dat in Medemblik zijn? Ook van veel parochianen hoor ik dat zij mij liever niet zien vertrekken. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, want de kans dat er voor mij een opvolger komt, is klein. De pastorie van Medemblik blijft dus voorlopig leeg. Wel gaan Álvaro en ik binnenkort kennismaken met de mensen die daar actief zijn. Medemblik zal ook wel een leuke parochie zijn, maar toch ben ik blij dat ik in Obdam mag blijven.

Pastor Bert Glorie