Afgelopen zaterdag, 25 mei, is Josué Mejia Sanchez, samen met een jongeman uit Chili, door bisschop Jan Hendriks tot priester gewijd. Bij mij kwamen natuurlijk herinneringen naar boven aan mijn eigen priesterwijding. Destijds mochten er vanwege corona slechts dertig mensen in de kathedraal. Daardoor was de viering heel intiem. Nu was de kathedraal goed gevuld en was de viering veel uitbundiger. Zondag droeg Josué zijn eerste Mis op in Hoogwoud. Uit alle parochies van de regio waren er mensen gekomen om de Mis mee te vieren en Josué te feliciteren. Ook daar zat de kerk dus weer goed vol. Maar behalve mensen uit De Waterkant waren er ook veel buitenlanders: familieleden en vrienden van Josué uit El Salvador en leden van de gemeenschap van de Neocatechumenale Weg, waarvan Josué lid is. Ook deze viering was uitbundiger dan dat wij het hier gewend zijn, want naast de gebruikelijke zang van het dames- en herenkoor van Hoogwoud werd er onder gitaarbegeleiding en handgeklap luidkeels gezongen door de mensen van het Neocatechumenaat en de andere buitenlandse gasten. In zijn preek benadrukte Josué hoe blij hij was met het feit dat God hem had uitgekozen om priester te worden. Aan het eind van de viering deelde pastor Álvaro mee dat hij van de bisschop had vernomen dat Josué voorlopig in onze regio werkzaam blijft. Zo hebben we er in De Waterkant een priester bijgekregen. Ook hier in Obdam zal hij regelmatig voorgaan in de Mis en mensen gaan bezoeken. Laten we blij zijn met de komst van deze jonge priester en hem een goede tijd gunnen in de regio en in onze Sint Victorparochie.