Zaterdag 14 september mocht ik ’s ochtends hier een kindje dopen, ’s middags bij iemand op bezoek en ’s avonds een Mis opdragen in een andere parochie. En tussendoor nog wat voorbereidend werk doen voor de Lourdesreis die volgende week gaat plaatsvinden. Zo wil je het hebben als pastoor… Gelukkig gaat het hier nog zo. Als de geloofsgemeenschap maar een beetje levend blijft, anders wordt het een trieste bedoening. Aan de Lourdeswerkgroep zal het niet liggen. Onze reis is overvol. De bedevaartorganisatie waar wij mee samenwerken, had gerekend op vijftig plaatsen voor Obdam in een lijnvliegtuig van Schiphol naar Toulouse. Maar vijftig plaatsen, daaraan hadden we niet genoeg. We zijn nu met drieënvijftig pelgrims, waarvan er drie niet meer met ons vliegtuig mee konden en daarom vanuit Duitsland gaan vliegen. Er hadden zich spontaan ook nog heel wat mensen opgegeven die geen directe connecties hebben met Obdam of Hensbroek. Die mensen hebben wij moeten teleurstellen.
Het is bijzonder dat we zoveel mensen enthousiast hebben weten te krijgen om naar Lourdes te gaan. In andere parochies worden Lourdesstichtingen opgeheven of er wordt voor de bedevaart geadverteerd in een groot gebied. Dat hoeven wij niet te doen.
Op zaterdagavond 21 september, kunt u bij ons in de kerk de Lourdessfeer al proeven. Dan houden we namelijk een ‘uitzwaaiviering’. Deze viering staat in het teken van Maria en van onze Lourdesreis. Als u dat wilt, kunt u ons een intentie meegeven waarvoor wij in Lourdes zullen bidden. Daarvoor krijgt u tijdens de viering een briefje waarop u uw intentie kunt schrijven. We nemen dan alle intenties vanuit Obdam mee in ons hart en in onze gebeden. Zo blijven we verbonden met elkaar, of u nu met ons meegaat naar Lourdes of niet. We hopen dat ons verblijf en ons gebed in Lourdes voor veel mensen een bron van moed en kracht kan zijn.