Zo’n honderdvijftig jaar geleden begon er voor de katholieke kerk in Nederland een nieuwe lente. Nadat de gelovigen vanaf 1580 moesten toezien hoe hun kerken in gebruik werden genomen door de Protestanten en daardoor gedwongen werden hun praktijken in schuilkerken voort te zetten, konden ze na 1850 langzaam weer hun gezicht laten zien aan de buitenwereld. Dat ging natuurlijk gepaard met veel commentaar van Protestanten, want Nederland was toch een Protestants land! Moesten die Papen nou echt weer bisschoppen hebben en moesten er protserige Roomse kerken worden gebouwd? De katholieken vonden van wel en gingen, nu er weer vrijheid van geloof was, voortvarend aan de slag. Obdam is één van de weinige plaatsen in Nederland waar de katholieken hun kerk terugkregen. Deze stond op de plaats van het huidige Victorhof, maar het was inmiddels een bouwval geworden, dus ook hier moest een nieuwe kerk worden gebouwd.
Rond 1920 begon in Nederland de katholieke zomer. De gelovigen werden zelfbewuster. Zij organiseerden zich in tal van verenigingen en wilden laten zien dat zij niet alleen trouwe kerkgangers, maar ook goede Nederlanders waren. Op allerlei manieren droegen zij hun steentje bij aan de Nederlandse samenleving.
Inmiddels zitten we in de twintiger jaren van de eenentwintigste eeuw. In welk seizoen zijn we nu beland? Voorzover het katholieke verenigingsleven nog bestaat, is de band met de Kerk veel losser geworden. Ook zijn de meeste katholieken geen trouwe kerkgangers meer. Maar de kerken staan er nog. Zijn het tekens geworden van een vervlogen tijd? Is de herfst ingetreden? Of is het zelfs al winter geworden…
Zelf zou ik het liefst nog een tijdje willen ‘nazomeren’. In de nieuwe lente hebben onze voorouders de kerken gebouwd voor de katholieke eredienst. Met dat doel zijn ze gemaakt, laten we ze voor dat doel blijven gebruiken. Als priesters en pastoraal werkers hollen we van de ene kerk naar de andere om dit te kunnen realiseren. Gelukkig zijn er overal nog parochianen die ons ondersteunen en ervoor zorgen dat wij dit kunnen volhouden, ook hier in Obdam. Maar de zomer gaat voorbij, dat is onontkoombaar.
Laten we dezer dagen nog even genieten van het mooie nazomerweer buiten, en laten we ervoor zorgen dat het in onze kerk in de komende tijd nog geen winter wordt.