Als u dit leest zijn we alweer terug, nu ik dit schrijf zijn we nog niet weg. De bedevaart naar Lourdes gaat donderdag 26 september van start. De zaterdag daarvóór hebben we een mooie ‘uitzwaaiviering’ gehad, waaraan veel mensen hebben deelgenomen: de bedevaartgangers van dit jaar met hun familie, ook oud-pelgrims en andere kerkgangers. Er heerste, zoals iemand later zei, letterlijk en figuurlijk een warme sfeer. De letterlijke warmte kwam van buiten, het was immers prachtig weer die dag, maar ook door de vele waxinelichtjes die werden aangestoken. Alle kerkgangers waren uitgenodigd om een gebedsintentie op een briefje te schrijven en dat briefje met een lichtje erop tijdens de viering neer te zetten op een tree van de altaartrap. Dit was een mooi ritueel waaraan de meeste mensen meededen. Zo hebben we veel briefjes met intenties verzameld. Deze nemen we mee naar Lourdes. Tijdens een Mis in de open lucht worden alle intenties voorgelezen. Zo bidden we voor al de mensen voor wie om gebed is gevraagd. De figuurlijke warmte was te voelen door de zang van het koor Sing@Victor, door de aanwezigheid van zoveel kerkgangers en door het enthousiasme en de zorgvuldigheid waarmee de leden van onze Lourdeswerkgroep alles hebben voorbereid en uitgevoerd. Ook de misdienaars Rosalie en Youri verdienen een compliment. Behalve de gebruikelijke taken hielpen zij deze keer ook met het aansteken van de lichtjes.
Over het verloop van onze Lourdesreis leest u meer in de volgende Rotonde. Maar u kunt er ook gewoon naar vragen. De mensen die met deze bedevaart mee zijn geweest, zullen er ongetwijfeld graag over willen vertellen.